PHEV és BEV járművek töltése egyszerűen, érthetően
Az elektromos mobilitás robbanásszerűen fejlődik, és ezzel együtt egyre többen keresik a legjobb elektromos autó töltő megoldásokat otthonra vagy útközben. Akár egy plug-in hibrid (PHEV), akár egy tisztán elektromos autó (BEV) tulajdonosa vagy, fontos tudni, milyen típusú EV töltő felel meg az igényeidnek, és hogyan működik a töltés technológiája.
Mit jelent, hogy PHEV és BEV?
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Olyan jármű, amely belső égésű és elektromos motorral, valamint egy kisebb kapacitású akkumulátorral is rendelkezik, továbbá képes tisztán elektromos üzemben is közlekedni. Az elektromos hajtás korlátozott hatótávot biztosít, jellemzően 20–60 km között. Fontos, hogy ezen autók mindegyike rendelkezik hálózati töltési lehetőséggel is (innen a Plug-in jelző). Többnyire csak 1x16A (3,7KW) fedélzeti töltővel rendelkeznek, azonban az aránylag kis akkumlátor miatt ezzel is hamar feltöltenek. Fontos továbbá megjegyezni, hogy nyugodtan használható hozzájuk 11kW és 22kW teljesítményű töltő is, azonban ezekről is csak az autó által limitált töltési teljesítményt tudják felvenni.
BEV (Battery Electric Vehicle): Teljesen elektromos jármű, amely kizárólag akkumulátorral működik. Hatótávja akár 300–600 km is lehet. Töltése kizárólag hálózati árammal történik otthon, nyilvános AC vagy DC töltőoszlopon.
Töltési típusok: AC vs DC
- AC töltés – az otthoni és a legelterjedtebb nyilvános töltés alapja. Váltakozó áramú töltés (Alternating Current) Használata: otthon, irodánál, nyilvános fali töltőkön Teljesítmény: 2,3 kW (Schuko) – 22 kW (3 fázis) Kábel: Mode 2 (Schuko / CEE) vagy Mode 3 (Type2–Type2)
- DC töltés – gyorstöltés útközben Egyenáramú töltés (Direct Current) Használata: autópályák, gyorstöltő állomások Teljesítmény: 50 kW – 350 kW Kábel: beépített (nem szükséges saját kábel)
Csatlakozók típusai – mit kell tudni róluk?
- Type 1: Főként régi ázsiai modelleknél. Egyfázisú, max. 7,4 kW. Európában egyre ritkább.
- Type 2: Európában szabványosított csatlakozó. Kompatibilis az összes új elektromos járművel, és támogatja az 1- és 3-fázisú AC töltést is. Teljesítmény: akár 22 kW
- CCS: (Combined Charging System) A jövő töltőcsatlakozója – AC és DC töltés egy porton keresztül. DC gyorstöltés akár 350 kW teljesítménnyel.
- CHAdeMO: Japán autókhoz fejlesztett DC töltési szabvány. A CCS terjedése miatt háttérbe szorul.
Mode 2 és Mode 3 töltés – melyik mire jó?
- Mode 2 töltés: Otthoni konnektoros töltés (pl. Schuko, CEE). Általában hordozható EVSE-ként használják, így egy rokonlátogatás, nyaralás alkalmával is tudjuk tölteni az autónk a szálláson - amennyiben van ott megfelelő aljzat. Funkcióját tekintve ugyanúgy alkalmas a töltésre, nem veszélyes vagy ártalmas az autónk számára, viszont fordítsunk kiemelt figyelmet az aljzat szakszerű bekötésére. Hordozható töltő kínálatunk.
- Mode 3 töltés: Okos fali töltő vagy nyilvános AC oszlop. Biztonságosabb, vezérelt töltés Saját Type2–Type2 töltőkábel szükséges. Fali töltő kínálatunk.
Töltési sebességek és időtartamok
Töltés típusa Teljesítmény 40 kWh akku töltési idő Schuko 2,3 kW ~20 óra 1-fázis 16A 3,7 kW ~11 óra 1-fázis 32A 7,4kW ~5-6 óra 3-fázis 16A 11 kW ~4–5 óra 3-fázis 32A 22 kW ~2–3 óra DC gyorstöltő 50–150+ kW ~20–40 perc
Fogalomtár
Okos töltés: Távoli vezérlés, biztonság és kényelem. Wi-Fi-n keresztül, felhő alapon a Tuya alkalmazás segítségével is vezérelhetőek töltőink. A Kramach Plus hordozható-, és Kramach Wallbox fali töltőink WiFi-n keresztül tudnak kapcsolódni okostelefonunkhoz. A Tuya applikáció lehetővé teszi az időzítést, megfelelő töltőteljesítmény beállítását, ráadásul mindezt távolról, felhő alapon.
DLB: Dynamic Load Balance, azaz dinamikus terheléselosztás. Biztosítja, hogy a töltés ne terhelje túl az otthoni hálózatot. Hasznos lehet ha nem áll elég szabad kapacitás a szolgáltatótól az ingatlanon vagy napelemmel kombinált rendszereknél.
OCPP: Nyílt kommunikációs szabvány. Lehetővé teszi a töltőállomások távoli menedzselését, több felhasználós rendszerben való használatát és az energiahatékonyság optimalizálását.
RFID azonosítás: Több felhasználós környezetben egyszerű azonosítás és jogosultságkezelés. Cégek és társasházak esetén különösen előnyös, csak az illetékes személy tudja elindítani a töltést. Kramach Wallbox RFID töltőcsaládunk ideális választás az előbbi célra.
GYIK
A BEV teljesen elektromos, míg a PHEV kombinálja a belső égésű motort és az elektromos hajtást.
Egy falra szerelhető EV töltő, jellemzően 7,4–22 kW teljesítménnyel, otthoni vagy céges használatra.
Az, amelyik megfelel az autód fedélzeti töltőjének, rendelkezik okos funkciókkal, és kompatibilis a hálózatoddal – pl. Type2, 11 kW, WiFi-s vezérléssel.
Európai szabványú AC csatlakozó, a legtöbb elektromos autó ezzel érkezik.
Egy kombinált csatlakozó, amely AC és nagy teljesítményű DC töltésre is alkalmas.
Mode 2 (konnektoros), Mode 3 (Type2–Type2 kábel), fix kábel DC töltőknél.
Igen, az AC töltőoszlopok többségénél Mode 3 kábelt kell vinni.
Igen, de csak átmenetileg vagy alacsony igénybevétel mellett. Lassú és kevésbé biztonságos.
Egy- vagy háromfázisú hálózattól és az autód fedélzeti töltőjétől függ. Jellemzően 11 vagy 22 kW ajánlott.
5 méter az optimális. Hosszabb kábelt nehezebb kezelni.
Olyan töltés, ahol kommunikáció zajlik a töltő és az autó között. Biztonságosabb, hatékonyabb, főként AC-n.
A hagyományos háztartási konnektor. 2,3 kW teljesítményt biztosít.
Ipari aljzat, jellemzően 3 fázisú, nagyobb teljesítményre képes (akár 22 kW).
Igen, ha a töltőd kompatibilis inverterrel vagy energiamenedzsment rendszerrel.
Egy olyan rendszer, ami figyeli a ház áramfelvételét, és ennek megfelelően szabályozza az autó töltését.
Segítségével meghatározható, ki használhatja a töltőt. Cégek, társasházak esetén különösen hasznos.
Egy nyílt protokoll, amely lehetővé teszi a töltők távoli menedzsmentjét.
Electric Vehicle Supply Equipment – gyűjtőnév a töltőeszközökre.
DC töltőn akár 20–40 perc alatt 80%-ra.
A legtöbb európai modell: Tesla, VW, Hyundai, Renault, BMW, Mercedes stb.